“Bruno” Jernbanekanonen

I forbindelse med oprustningen blev der i 1936 inden for rammerne af et nødprogram fra Hærens Overkommando (OKH) krævet jernbanekanoner med kaliber fra 15 til 28 cm.

Virksomheden Krupp havde stadig nogle gamle skibskanonrør samt byggeplaner for de jernbanelaffetters, de havde fremstillet under Første Verdenskrig, og fik derfor ordren til at producere en serie jernbanekanoner med kaliber 28 cm.

I årene 1936-1938 producerede Krupp i alt 13 kanoner med kaliber 28 cm i tre forskellige versioner.

Versioner Den Lange Bruno-kanon (E) blev skabt i 1936 på basis af 28 cm hurtigladekanonen L/45. Der blev fremstillet tre stykker. Under Anden Verdenskrig blev disse anvendt af jernbanebatteri 688.

Den Tunge Bruno-kanon (E) blev produceret mellem 1936 og 1938 i to eksemplarer baseret på 28 cm kystkanonen L/42 og blev tildelt jernbanebatteri 689.

Den Korte Bruno-kanon (E) blev udviklet i årene 1937 og 1938 baseret på 28 cm hurtigladekanonen L/40. Den blev anvendt med otte fremstillede kanoner af jernbanebatterierne 690, 695, 696 og 721.

Nyudvikling I 1938 krævede OKH fra Krupp en øget rækkevidde for Bruno-kanonerne. De ønskede at opnå en maksimal rækkevidde på samme niveau som 28 cm kanon 5 (E).

Da dette ikke var muligt på grund af alderen på de anvendte rør, blev den Nye Bruno-kanon udviklet. I årene 1940 til 1942 blev der bygget tre kanoner. Den ønskede rækkevidde blev dog ikke opnået, og produktionen blev derefter indstillet til fordel for K 5 (E).