Umbauwagen (tysk for “ombyggede vogne”) er en betegnelse for en række passagervogne, der blev brugt af Deutsche Bundesbahn (det vesttyske statsbaneselskab) fra 1950’erne og frem. Disse vogne blev ikke bygget helt fra bunden, men ombygget fra ældre personvogne – deraf navnet.
Efter Anden Verdenskrig stod Bundesbahn med et stort behov for passagervogne, men havde begrænsede ressourcer. Der var mange gamle vogne fra før krigen i brug, men disse var slidte og forældede. I stedet for at bygge nye vogne fra grunden, valgte man at ombygge de gamle vogne – primært preussiske trævogne og lignende – til mere moderne standard.
Der var to hovedtyper af Umbauwagen:
- 3-akslede Umbauwagen (3yg)
- Ombygget fra gamle 3-akslede vogne.
- Brugte typisk eksisterende undervogne, men fik nye kasser i stål.
- Bruges hovedsageligt i lokaltrafik og kortere regionalruter.
- 4-akslede Umbauwagen (4yg)
- Ombygget fra ældre 4-akslede vogne.
- Havde mere plads og komfort, derfor ofte brugt på længere strækninger.
- Nogle fik moderne faciliteter som elektrisk opvarmning og automatisk dørstyring.
De nye vognkasser havde et relativt moderne udseende for tiden, ofte med afrundede hjørner og store vinduer.Interiøret blev også moderniseret med nye sæder, belysning og varme.Mange Umbauwagen blev malet i Bundesbahns karakteristiske grønne farve (Epoke III og IV).Umbauwagen blev brugt fra ca. 1953 og helt op i 1980’erne og 90’erne i nogle tilfælde.De blev gradvist erstattet af nye vogne som Silberlinge og n-Wagen.
Nogle få Umbauwagen eksisterer i dag på museumstog og veterantog i Tyskland.